våra hyresgäster

Till dig som bor hos oss

Vad roligt att du har valt att bo i en hyresrätt hos Gadden Living. Vår målsättning är att du som hyresgäst hos oss ska trivas och stanna hos oss under en lång tidsperiod. Gadden Living strävar efter att leverera något mycket mer än bara en lägenhet, vi vill underlätta din vardag och strävar efter att skapa ett boende för livet. Vår förhoppning är att du ska trivas både med oss och ditt boende.

hållbarhet

Tillsammans minskar vi miljöpåverkan

För oss på Gadden Living handlar miljö- och samhällsansvar om att utveckla och arbeta ansvarsfullt utifrån miljömässiga, sociala och affärsmässiga aspekter. Vi arbetar ständigt för att göra våra fastigheter och närområden så trivsamma och hållbara som möjligt. Och där spelar du och dina grannar en viktig roll. Hur var och en lever i vardagen med till exempel sopsortering, lågenergilampor och medveten vattenanvändning gör jättestor skillnad. 

kundservice

Kontaktuppgifter & öppettider

Öppettider kundservice
Måndag-torsdag 08.00-17.00
Fredag 08.00-16.00

Telefon: 0371-22 29 00
E-post: hej@gaddenliving.se

Du kan alltid skicka in en digital
felanmälan via vår hemsida

Vanliga frågor och svar som vi ofta får,
följ länken nedan för att se mer

Jour

Akuta ärenden efter kontorstid

När något mycket akut inträffar i din lägenhet efter kontorstid eller på helgen kan du kontakta jouren. 

Journummer:
0371-22 29 00

q&A

Frågor och svar

Uppsägningstiden är normalt tre hela kalendermånader och uppsägningstiden räknas från nästkommande månadsskifte efter att vi tagit emot din uppsägning.

Tänk på!

  • uppsägning ska alltid ske skriftligt
  • inom cirka 7 arbetsdagar får du en skriftlig bekräftelse på din uppsägning
  • du är betalningsansvarig under hela uppsägningstiden
  • uppsägningstiden räknas från nästkommande månadsskifte
  • under uppsägningstiden ska du visa din lägenhet för kommande hyresgäst
  • besiktning görs någon gång under uppsägningstiden

I alla lägenheter ska det finnas en brandvarnare. Om du inte har någon i din lägenhet, kontakta oss omgående så ordnar vi det.

Testa din brandvarnare och rengör den regelbundet. Funktionskontrollen gör du minst en gång i halvåret genom att trycka in testknappen under några sekunder. På Aktiv mot brand kan du registrera dig för att få påminnelse via sms om att testa din brandvarnare.

Nej, man kan inte köpa sin hyresrätt.

Nej, vi skriver aldrig om ett ingånget hyresavtal.
Men om du önskar få din sambos namn på namnskyltarna i fastigheten så går det bra. Innan vi uppdaterar namnskyltarna behöver vi få in personbevis så att vi ser att ni båda två är folkbokförda på adressen.

I ditt hyreskontrakt står det angivet vad som ingår i hyran, exempelvis värme, vatten och el.

Att visa respekt mot grannar är en självklarhet för att alla i huset ska trivas och vi som hyresvärd har några viktiga trivselregler att tänka på.

  • Att visa hänsyn till varandra är extra viktigt mellan kl 22.00 – 07.00.
  • Använd inte tvättmaskin och torktumlare sent på kvällen eller natten.
  • Borra eller spika inte i väggar mellan kl 20.00 – 08.00.
  • Anpassa volymen på din TV, dator eller stereo.
  • Tänk på att ljudet av hårda skor inomhus och smällande dörrar sprider sig i golv och väggar.
  • Det är lyhört i trapphusen. Spring, lek och smällande entrédörrar kan lätt bli störande.
  • Tappa inte upp badvatten eller spola stora mängder vatten sent på kvällen eller natten.
  • Att ha fest är trevligt men informera gärna dina grannar i god tid. En bra regel är att sänka ljudnivån ju senare det blir på kvällen.
  • Som hyresgäst ansvarar du även för att dina gäster följer trivselreglerna.

När du hänger upp tavlor, tänk på att väggarna i din lägenhet kan vara av olika material. Använd rätt typ av hjälpmedel för varje väggtyp.

Gör aldrig hål i kakelplattor. Kaklet kan lätt spricka och fukt kan vandra in bakom. Ett alternativ är att använda självhäftande krokar.

Man får heller inte göra hål i fasaden.

Ja, om monteringen görs fackmannamässigt.
Att borra i en vägg medför alltid risk att skada el- och vattenledningar. Använd hellre bordsstativet på din tv så slipper du skador på väggen.
Tänk på att du alltid är återställningsskyldig den dagen du flyttar ut. En vägg-tv innebär ofta stora hål som kan vara besvärliga att återställa.

Nej, du får inte måla kaklet varken i badrummet eller köket.

Om det är så att du vill måla/tapetsera på egen bekostnad är det några saker du bör tänka på:

  • Bor du i en nyproducerad lägenhet vill vi inte att du målar om i lägenheten. 
  • Om du inte bor i en nyproducerad lägenhet så tänk på att använda neutrala färger, rätt material och att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört, annars kan du komma att bli ersättningsskyldig vid utflytt. 
  • Generellt gäller att tapetserade ytor ska vara tapetserade och målade ytor ska vara målade.

När det gäller elinstallationer, är det inget våra fastighetsskötare kan hjälpa till med. Man får då själv kontakta en elektriker, då det är viktigt att detta utförs på ett fackmannamässigt sätt.

blanketter

Här kan du ladda ner och skriva ut blanketter för olika ändamål

Uppsägningsblankett

Senast 7 dagar efter att du skickat din uppsägning till oss så bör du få en bekräftelse på din uppsägning.

Ladda ner blankett

Andrahandsuthyrning

Handläggningstiden är ca 4 veckor från det att vi fått alla handlingar.

Ladda ner blankett